آموزشگاه آرایشگری مردانه جهان مو

روش جدید کاشت مو سلول بنیادی

به نظر می رسد سبک زندگی پر تنش و پر هیاهوی امروزی بر موهای انسان تأثیر می گذارد. عواملی مانند آلودگی، افزایش استرس، برنامه های شلوغ، عادات غذایی ناسالم یا تغییرات هورمونی، از عوامل اصلی ریزش مو هستند که به ویژه در بین جوانان رخ می دهد. در نتیجه، افرادی که به دنبال روش های ایمن، موثر و پیشرفته ترمیم مو هستند، روش جدید کاشت مو سلول بنیادی را در نظر می گیرند تا نتایج چشمگیری به دنبال داشته باشد.

یکی از درمانهای امیدوار کننده که به تدریج رواج پیدا کرده است، درمان کاشت مو با سلول های بنیادی است. این گزینه درمانی نسبتاً جدید است و پیش بینی می شود پیشرفت چشمگیری در درمان طاسی و نازک شدن مو در بین میلیون ها بیمار باشد.

بر خلاف کاشت موهای سنتی که در آن فولیکول های مو یا واحدهای فولیکول جدا می شوند و سپس پیوند داده می شوند، سلول های بنیادی شامل استخراج بافت نمونه ای از پوست از محل برداشت فولیکول های مو است. سپس این فولیکول ها در آزمایشگاه تکثیر می شوند و قبل از ریزش مجدد در نواحی پوست سر کاشته می شوند.

روش کاشت موی سلول بنیادی

اطلاع از سلول های بنیادی برای درک روش جدید کاشت مو سلول بنیادی ضروری است. سلول های بنیادی می توانند به انواع مختلفی از سلول های بدن انسان تبدیل شوند. این سلول ها، پتانسیل ترمیم و جایگزینی بافت های آسیب دیده را دارند و نقش اساسی در رشد و بهبود طبیعی ایفا می کنند. شواهد نشان می دهد که سلول های بنیادی ممکن است در مواقعی که دوباره به پوست سر وارد می شوند، رشد مو را تقویت کنند.

این فرایند کاشت مو با بیوپسی پانچ برای استخراج سلول های بنیادی از بیمار شروع می شود. بیوپسی با کمک دستگاهی با تیغه دایره ای شکل انجام می شود که با چرخاندن آن به داخل پوست، نمونه ای از بافت استخراج می شود. سلولهای ساقه سپس در دستگاهی به نام سانتریفیوژ می چرخند، جایی که از بافت جدا می شوند. این سلول ها در آزمایشگاه پردازش می شوند و در آنجا تقسیم شده و به صورت چین خورده تکثیر می شوند.

در مرحله بعد روش جدید کاشت مو سلول بنیادی ، جراحان قسمت طاسی سر را تمیز و ضد عفونی کرده و سلول های بنیادی استخراج شده و برداشت شده را در آنجا تزریق می کنند. بهترین بخش این روش درمانی این است که رشد موها، در جایی که سلول های بنیادی پیوند زده می شوند، از ناحیه اهدا کننده تقویت می کند.

روش جدید کاشت مو سلول بنیادی

سلول های بنیادی چیست؟

سلول های بنیادی سلول هایی هستند که توانایی تبدیل شدن به انواع مختلف سلول های موجود در بدن را دارند. آنها سلولهای غیر تخصصی هستند که قادر به انجام کارهای خاصی در بدن نیستند. با این حال، آنها می توانند به تقسیم و تجدید حیات خود ادامه دهند تا سلول های بنیادی باقی بمانند یا به انواع دیگر سلول ها تبدیل شوند. آنها با تقسیم و جایگزینی بافت های آسیب دیده به ترمیم بافت های خاص بدن کمک می کنند.

ترمیم موهای بنیادی

ترمیم موهای بنیادی می تواند مواردی همچون طاسی الگوی زنانه (آلوپسی آندروژنتیک)، آلوپسی سیکاتریکل و طاسی الگوی مردانه (آلوپسی آندروژنتیک مردانه) را درمان کند. البته باید در نظر داشت که اگرچه برای درمان پیوند موی سلول بنیادی، زمان بهبودی لازم نیست، اما بیمار ممکن است پس از عمل، کمی درد را تجربه کند. این درد باید ظرف یک هفته پس از درمان کاهش یابد.

در روش جدید کاشت مو سلول بنیادی ، حداقل یک هفته پس از عمل کاشت مو، باید از تمرینات شدید یا فعالیت بدنی خودداری کرد. بیمار همچنین می تواند انتظار ایجاد زخم جزئی در ناحیه ای که بافت نمونه از آن خارج شده است را داشته باشد. به دلیل اثرات بی حسی موضعی، ممکن است بیماران نتوانند خود را به تنهایی به خانه برسانند.

روش جدید کاشت مو سلول بنیادی

عوارض عمل کاشت موی سلول بنیادی

از آنجا که کاشت موی سلول بنیادی یک روش نسبتاً جدید است، تحقیقات و اطلاعات زیادی در مورد عوارض جانبی احتمالی این درمان در دسترس نیست. با این حال، مانند هر روش پزشکی دیگر، همیشه احتمال عفونت یا خونریزی از جایی که نمونه بافت استخراج شده و محل تزریق ، وجود دارد.

همچنین خطر خفیف شریان یا عصب در زیر ناحیه استخراج بافت نمونه می باشد. FDA به بیمارانی که درمان سلول های بنیادی را در نظر می گیرند توصیه کرده است که درمان هایی را که مورد تأیید FDA هستند یا تحت برنامه تحقیق دارویی جدید (IND) مورد مطالعه قرار می گیرند، انتخاب کنند. کلینیک هایی که از روش جدید کاشت مو سلول بنیادی استفاده می کنند و توسط FDA تأیید نشده اند، نمی توانند میزان موفقیت این روش را تضمین کنند.

توجه به این نکته مهم است که میزان موفقیت و نتایج حاصل از پیوند مو با این روش، به عوامل بسیاری همچون، ژن، ریزش مو و کیفیت موهای فرد بستگی خواهد داشت که بدین ترتیب می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اگرچه پیوند موی سلول های بنیادی هنوز در مراحل اولیه است، اما تحقیقات موجود در مورد آن کاملاً امیدوار کننده به نظر می رسد. مطالعات حاکی از افزایش 29 درصدی تراکم مو در حدود 23 هفته پس از درمان است.

این روش می تواند جهت بیمارانی که به آلوپسی که به دلیل نداشتن تعادل کافی در هورمون تیروئید حاصل می شود و یا عوارض حاصله از شیمی درمانی ، نیز مناسب و موثر باشد. علاوه بر این، روش جدید کاشت مو سلول بنیادی ، برای بیمارانی مفید است که ریزش موی آنها در اثر سایر شرایط پزشکی و غیر پزشکی مانند استرس، درماتیت، عفونت قارچی و موارد دیگر ایجاد می شود.

کاشت مو سلول بنیادی چگونه است؟

لازم به ذکر است که کاشت موی سلول بنیادی مشابه کاشت موی سنتی است. اما به جای برداشتن تعداد زیادی مو برای پیوند در ناحیه ریزش مو، پیوند موی سلول های بنیادی، نمونه کوچکی از پوست را که فولیکول های مو از آن برداشت می شود، حذف می کند. سپس فولیکول ها در آزمایشگاه تکثیر شده و دوباره در ناحیه ریزش مو در پوست سر کاشته می شوند. این باعث می شود موها در جایی که فولیکول ها از آنجا گرفته شده اند و همچنین جایی که پیوند زده شده اند رشد کنند.

روش جدید کاشت مو سلول بنیادی

چگونگی کاشت موی سلول بنیادی

پیوند موی سلول بنیادی توسط محققان ایتالیایی در سال 2017 با موفقیت انجام شد. چندین تیم تحقیقاتی مختلف وجود دارد که روی درمان ریزش موی سلول های بنیادی کار می کنند. در حالی که ممکن است روش ها کمی متفاوت باشد، همه آنها بر اساس رشد فولیکول های جدید مو در آزمایشگاه با استفاده از یک نمونه پوست کوچک از بیمار است.

در حال حاضر و در جهت ارائه روش جدید کاشت مو سلول بنیادی ، برخی از کلینیک ها نسخه ای از کاشت موی سلول بنیادی را به عموم ارائه می دهند. این روشها بصورت سرپایی در مطب انجام می شود. آنها مستلزم برداشتن سلول های چربی از شکم یا لگن فرد با استفاده از روش لیپوساکشن تحت بی حسی موضعی هستند. از یک روش ویژه برای حذف سلول های بنیادی از چربی استفاده می شود تا بتوان آنها را به پوست سر تزریق کرد. این روش تقریباً 3 ساعت طول می کشد.

در طول درمان، قسمت هایی از فولیکول های مو با سوزن استخراج می شود. فولیکول ها قادر به تولید موهای جدید هستند. از آنجا که فولیکول مو با یک سوزن کوچک تقسیم شده و سپس از سر خارج می شود، باعث می شود که پیوندها در مقایسه با روش های معمول کاشت مو بسیار کوچکتر باشند.

این امر باعث افزایش تراکم مو با ظاهری بسیار طبیعی تر و خط موی کامل می شود. زیرا تنها قسمتی از فولیکول مو و سلول های بنیادی موجود در آن برداشته می شود، سلول های بنیادی باقی مانده و پیوند در عرض چند هفته باعث رشد موهای جدید می شوند. ضمن آنکه موهای جدید با همان کیفیت بقیه موها رشد می کنند. نتیجه نهایی را می توان پس از یک دوره کامل رشد مو به مدت نه ماه مشاهده کرد.

روش جدید کاشت مو سلول بنیادی

عوارض جانبی کاشت موی سلولهای بنیادی

اطلاعات بسیار کمی در مورد عوارض جانبی احتمالی روش جدید کاشت مو سلول بنیادی وجود دارد. مانند هر روش پزشکی، همیشه خطر خونریزی یا عفونت در محل نمونه و تزریق وجود دارد. جای زخم نیز امکان پذیر است. اگرچه عوارض ناشی از بیوپسی پانک نادر است، اما خطر کمی برای آسیب به اعصاب یا شریان های زیر محل کاشت وجود دارد. تزریق چربی نیز می تواند عوارض جانبی را ایجاد کند.