آموزشگاه آرایشگری مردانه جهان مو

چگونگی کنترل ریزش موی مردانه

کنترل ریزش موی مردانه

طاسی برای برخی از افراد بخش پذیرفته شده ای از روند پیری است و برای برخی دیگر باعث ناراحتی است. ریزش مو میلیون ها زن و مرد را تحت تاثیر قرار می دهد، اما با وجود چندین دهه تحقیقات قطعی، هنوز درمانی در دسترس نیست. مطالعاتی که ریزش مو را مورد بررسی قرار می دهند، بر اساس دهه ها تحقیق انجام شده است. اما آیا درمان و کنترل ریزش موی مردانه می تواند در دسترس باشد؟

آلوپسی آندروژنتیک که بیشتر به عنوان طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه شناخته می شود. شایع ترین نوع ریزش مو است که بسیاری از مردان و زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. در مردان، ریزش مو از بالای هر دو شقیقه شروع می شود و با گذشت زمان عقب می افتد و شکل “M” را ایجاد می کند.

موها نیز در قسمت تاج تمایل به نازک شدن دارند و ممکن است به طاسی کامل تبدیل شوند. در زنان، خط مو کاهش نمی یابد و به ندرت منجر به طاسی کامل می شود ، اما موها معمولاً در سراسر سر نازک می شوند. باید اشاره کنیم که طاسی مردانه ارثی است و ممکن است با هورمونهای جنسی مردانه در ارتباط باشد. ریزش موی مردان می تواند از همان دوران نوجوانی شروع شود که ضرورت کنترل ریزش موی مردانه را نشان می دهد.

کنترل ریزش موی مردانه

مراحل نازک شدن و ریزش شدید مو

مو از فولیکول مو  و ساقه تشکیل شده است. در پیاز مو که در پایه فولیکول قرار دارد، سلول ها تقسیم شده و رشد می کنند تا ساقه مو تولید شود که از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است. پاپیلای اطراف پیاز حاوی رگ های خونی کوچکی است که فولیکول های مو را تغذیه کرده و هورمون هایی را برای تنظیم رشد و ساختار مو تحویل می دهند.

در راستای کنترل ریزش موی مردانه باید اضافه کنیم که رشد مو به صورت چرخه ای رخ می دهد. فولیکول مو چند سال مو تولید می کند و سپس چند سال به حالت استراحت می رود. فولیکول های مو ، مانند همه سلول ها ، دارای چرخه هستند. بخشی طبیعی از چرخه شامل ریزش حدود 50 تا 100 تار مو در روز است.

هر فولیکول 2 تا 6 سال مو تولید می کند و سپس چند ماه استراحت می کند. در حالی که فولیکول مو در مرحله استراحت است، موها می ریزند. حدود یکصد هزار فولیکول روی پوست سر وجود دارد، اما از آنجا که هر فولیکول در زمان متفاوتی استراحت می کند و موهای دیگر تولید می کنند، ریزش مو معمولاً قابل توجه نیست.

ریزش مو بیشتر در مواقعی رخ می دهد که در چرخه رشد و ریزش اختلال ایجاد شود یا فولیکول مو از بین برود و بافت اسکار جایگزین شود و کنترل ریزش موی مردانه ایجاد نشود. در این شرایط می توان با پیگیری علت اصلی ایجاد شده، در توقف یا کند تر شدن این روند، اقدام کرد. در این راستا دریافت مشاوره های لازم از آموزشگاه آرایشگری جهان مو می تواند کمک موثری باشد.

کنترل ریزش موی مردانه

کوچک شدن گیرنده ای فولیکول مو

در حال حاضر دانشمندان متوجه شده اند که طاسی الگو از طریق پدیده ای به نام کوچک سازی ایجاد می شود. به نظر می رسد برخی از فولیکول های مو از نظر ژنتیکی به عملکرد دی هیدروتستوسترون (DHT) حساس هستند که هورمونی است که با کمک آنزیمی که در غدد چربی فولیکول نگهداری می شود از تستوسترون تبدیل می شود.

DHT به گیرنده های فولیکول های مو متصل می شود و به تدریج آنها را کوچکتر می کند. با گذشت زمان، فولیکول ها موهای نازک تری تولید می کنند و برای مدت کوتاه تری از حالت طبیعی رشد می کنند. در نهایت، فولیکول دیگر مو تولید نمی کند و ناحیه را طاس می کند و کنترل ریزش موی مردانه از دست می رود.

 

در حال حاضر دانشمندان متوجه شده اند که طاسی الگو از طریق پدیده ای به نام کوچک سازی ایجاد می شود. به نظر می رسد برخی از فولیکول های مو از نظر ژنتیکی به عملکرد دی هیدروتستوسترون (DHT) حساس هستند که هورمونی است که با کمک آنزیمی که در غدد چربی فولیکول نگهداری می شود از تستوسترون تبدیل می شود.

DHT به گیرنده های فولیکول های مو متصل می شود و به تدریج آنها را کوچکتر می کند. با گذشت زمان، فولیکول ها موهای نازک تری تولید می کنند و برای مدت کوتاه تری از حالت طبیعی رشد می کنند. در نهایت، فولیکول دیگر مو تولید نمی کند و ناحیه را طاس می کند و کنترل ریزش موی مردانه از دست می رود.در حال حاضر  چند گزینه درمانی موجود برای متوقف کردن یا معکوس کردن کوچک سازی وجود دارد. اکثر درمان های ریزش مو به جای اینکه یک راه حل دائمی باشند، فقط ریزش مو را مدیریت و کنترل می کنند. کاشت مو یکی از ثابت ترین راه های رفع ریزش مو است. با این حال، مانند تمام روش های درمانی فعلی، محدودیت هایی نیز دارد.

ضمن آنکه باید اشاره کنیم استفاده از ماینوکسیدیل برای ریزش شدید مو، به طور تصادفی کشف شد. ماینوکسیدیل به طور گسترده ای برای درمان فشار خون بالا استفاده می شد، اما محققان دریافتند که یکی از عوارض جانبی دارو رشد مو است. لوسیون ماینوکسیدیل به پوست سر زده می شود و می تواند با افزایش جریان خون و در نتیجه تغذیه فولیکول های مو کار کند.

همچنین عوارض جانبی فیناستراید در رشد و کنترل ریزش موی مردانه وجود دارد اما فیناستراید آنزیمی که مسئول تبدیل تستوسترون به DHT قوی تر آندروژن است را کنترل می کند که مانع از تأثیر فولیکول های حساس توسط هورمون و بازگشت اندازه طبیعی آنها می شود. در نظر داشته باشید که برای این روش های درمانی ، توصیه می شود با کارشناسان این حوزه مشورت نمایید. همچنین می توانید راهنمایی های بیشتر را از آموزشگاه آرایشگری جهان مو دریافت کنید.

کنترل ریزش موی مردانه

اشتراک گذاری

آخرین مطالب