آموزشگاه آرایشگری مردانه جهان مو

درمان شپش موی سر

با توجه به حجم و بلندی موها مقداری سرکه را داخل اسپری ریخته و یک قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. اسپری نمک و سرکه را روی پوست سر اعمال کنید. سرکه چسبندگی تخم شپش( رشک) به پوس سر را کم می کند و نمک موجب دهیدراته شدن شپش ها می شود. روش های دیگری هم برای از بین بردن شپش های مزاحم وجود دارد که عبارتند از:

  • رنگ کردن موها با حنا یا رنگ های شیمیایی
  • استفاده از اتوی مو، سشوار و خشک کن های حرارتی

درمان شپش موی سر با سرکه

هر نوع ماده روغنی در از بین بردن شپش ها موثر است. برخی از افراد سس مایونز یا وازلین را استفاده می کنند. شستن این مواد بسیار مشکل است و امکان آسیب به ساقه مو وجود دارد. برای روغن درمانی از روغن های طبیعی و خالص استفاده کنید. با استفاده از روغن نارگیل، بادام، زیتون، رازیانه، روغن درخت چای، اکالیپتوس و … می توانید شپش ها را از سر جدا کنید. ابتدا موها را به دسته های خیلی کوچک تقسیم کنید و با دست روغن را روی موها و پوست سر مالش دهید. با یک کلاه رنگ موها را بپوشانید و 10 تا 12 ساعت صبر کنید. سپس موها را با آب داغ بشویید و شانه بزنید. به مدت یک هفته از روغن استفاده کنید تا همه شپش ها از بین بروند.

درمان شپش موی سر با روغن

حشره تا 24 ساعت نیز می تواند بر روی لباس زنده بماند. بنابر این لباس فرد مبتلا نباید به همراه لباس افراد خانواده در یک جا نگهداری شود. حتی رخت چرک ها هم عامل انتقال شپش هستند. درمان دارویی شپش سر، تنها به تجویز پزشک انجام می شود. داروهای از بین برنده شپش حاوی مواد سمی هستند و نباید سر خود مصرف شوند. برخی از این داروها عبارتند از:

پرمترین -پریترین -نزیل الکل -ایور مکتین -اسپینوساد -مالاتیون -لیندان

البته روش های کم خطرتر و ساده تری هم وجود دارد. برای مثال نوعی شانه مخصوص شپش سر در داروخانه به فروش می رسد که در مراحل ابتدایی ابتلا به شپش، کارایی خوبی دارد. برای استفاده از شانه شپش پس از استحمام، موها را در حمام شانه بزنید. این شانه ها دندانه های بلندی دارند و رشک( تخم ها) و شپش را از پوست سر جدا می کنند. حداقل 2 هفته برای خلاص شدن از شپش ها وقت لازم است. در این مدت، این روش ها را نیز امتحان کنیدشوره مو

 

طریقه درمان شپش موی سر

شپش به طور مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. حتی استفاده از کلاه، روسری و … نیز می تواند عاملی برای ابتلا به شپش سر باشد. رعایت بهداشت در این زمینه هیچ نقشی ندارد و تنها افراد با بهداشت ضعیف، درگیر شپش نیستند. در اپیدمی ها به راحتی امکان ابتلا به شپش سر وجود دارد. برخی از علائم شپش اینها هستند:

  • دیدن حشره یا تخم روی پوست سر
  • خارش شدید و آزار دهنده
  • برجستگی و قرمزی در ناحیه گردن و شانه
  • عفونت و خراشیدگی روی پوست سر

علائم شپش سر چیست؟

شپش نوعی انگل خونخوار است. این حشره کوچک بر پوست سر و مو چسبیده و از خون انسان تغذیه می کند. رنگ حشره از سفید تا قهوه ای و خاکستری، متغیر است. در مکان های عمومی نظیر مدارس، مهد کودک ها، پادگان ها و …. آمار ابتلا به شپش سر بسیار بیشتر است. درمان شپش موی سر توسط داروهای شیمیایی و روش های خانگی و ماسک مو انجام می شود.

روش های درمان شپش موی سر

اشتراک گذاری

Telegram
WhatsApp
Facebook
Twitter

مطالب پر بازدید

همه مطالب